advertentie Banner SNLR.nl
MA 01 jun
Expositie

Design Museum Den Bosch opent de deuren

Design Museum Den Bosch opent de deuren, met voorzorgsmaatregelen.

Na een sluiting van meer dan tien weken zal Design Museum Den Bosch op 1 juni de deuren weer openen. Door middel van een beperkte online ticketverkoop, aangescherpte hygiënemaatregelen en een voorgeschreven looproute door het pand wordt de veiligheid van zowel bezoekers als medewerkers gewaarborgd. Te zien zijn de tentoonstellingen 'BodyDrift – Anatomies of the Future' en 'De poster is dood'. Maatregelen: Design Museum Den Bosch heeft een ruim opgezet gebouw waar anderhalve meter afstand houden mogelijk is. Door de kaartverkoop te beperken tot 15 tickets per half uur zorgen we ervoor dat er nooit te veel mensen in het pand aanwezig zijn. De kaarten worden alleen online verkocht. In het museum wordt bezoekers gevraagd hun tickets zelf te scannen om contact met onze medewerkers te beperken. Alle oppervlaktes zoals trapleuningen, deurknoppen en balies worden regelmatig ontsmet. Een vaste looproute door het museum, aangegeven op de vloer, zorgt dat er geen kruisende bezoekersstromen ontstaan. Suppoosten zien hier op toe en springen in als het op een bepaalde plek toch te druk wordt. In de tentoonstelling BodyDrift – Anatomies of the Future zit een aantal interactieve werken waar bezoekers normaliter in plaats zouden nemen. Deze werken worden tijdelijk buiten gebruik gesteld. Een overzicht van de maatregelen is ook te vinden op www.designmuseum.nl/corona.  


Gesloten voor de opening: De tentoonstelling BodyDrift – Anatomies of the Future zou oorspronkelijk op 14 maart open gaan voor publiek. Dat houdt in dat hij nog door niemand gezien is; een flinke teleurstelling voor de conservatoren, kunstenaars en ontwerpers die er jaren aan gewerkt hebben. De jaarplanning is echter aangepast zodat de tentoonstelling nog de hele zomer te zien is. Bij BodyDrift – Anatomies of the Future is een serie filmpjes gemaakt waarin de conservator en ontwerpers dieper in gaan op de thema’s van de tentoonstelling in de context van de coronacrisis. Ze zijn te vinden op de website en sociale media van het museum.

Over BodyDrift – Anatomies of the Future: Ontwerpers en kunstenaars verkennen in deze tentoonstelling de morele en technologische grenzen van het lijf. De mens wordt verbeterd, beschermd, aantrekkelijker gemaakt. Dit moderniseringsproces is al eeuwen aan de gang, maar komt nu door technologische vooruitgang in een stroomversnelling. Bodydrift – Anatomies of the Future gaat over de recente geschiedenis en de toekomst van ons lichaam. Het geeft een overzicht van waar we nu staan en presenteert een speculatieve verkenning van de nieuwe mens in een spectaculair tentoonstellingsontwerp van Bart Hess en Harm Rensink. Met werk van o.a. Ted Noten, Ana Rajcevic, Walter Pichler, Lucy McRae, Bart Hess, Zach Blas, Heather Dewey-Hagborg, Neri Oxman, Frederik Heyman en Sara Nuytemans


De poster is dood: We worden omringd door plaatjes: reclames vechten overal om onze aandacht. Maar waar posters vroeger stil stonden, wordt onze blik nu steeds vaker getrokken door bewegende beelden. De traditionele grafische vormgeving op papier wordt zo langzaamaan vervangen door motion design op schermen. In de tentoonstelling De poster is dood presenteert Design Museum Den Bosch het werk van acht ontwerpbureaus die een rol spelen in de opkomst van de digitale reclamevormgeving in de buitenruimte. Met werk van o.a. Merijn & Jurriaan Hos, Thonik voor Holland Festival, Hansje van Halem en Jurriaan Hos voor Lowlands en Lesley Moore voor Design Museum Den Bosch.