advertentie Banner SNLR.nl
WO 03 jun
Expositie

Tentoonstelling Artfully Dressed Woman in the Art World

Museum Jan Cunen in Oss

Carla van de Puttelaar - Artfully Dressed: Women in the Art World     9 februari tot en met 20 september 2020 

Al meer dan vierhonderd getalenteerde vrouwen uit de internationale kunstwereld legde ze vast, gestoken in bijzondere kleding. Zelf is ze er één van: Carla van de Puttelaar. Haar portrettenreeks Artfully dressed: Women in the Art World verenigt de persoonlijke verhalen van krachtige vrouwen in de kunst en haar voorliefde voor designerkleding. Museum Jan Cunen brengt van 9 februari t/m 17 mei 2020 de Nederlandse primeur met een tentoonstelling van tientallen van de mooiste foto’s en verhalen én de lancering van het imposante Artfully dressed-boek, waarin nog eens honderden foto’s zijn opgenomen. 

Onlangs publiceerde The New Yorker een indringend portret van Astrid Holleeder, waarmee Carla van de Puttelaar de Zilveren Camera won. De afgelopen jaren werkte Carla van de Puttelaar in binnen- en buitenland aan een gestaag groeiende portretserie waarin ze vrouwen in de kunstwereld vastlegt in bijzondere kleding. Een selectie daarvan was van 31 oktober tot en met 5 november 2019 voor het eerst te zien op TEFAF New York. Haar naakten waren al eerder dit jaar in Museum Jan Cunen te bewonderen als onderdeel van de groepstentoonstelling Naakt of bloot?.

Powervrouwen in de kunstwereld                                                                        
Met portretten van Maria Balshaw (directeur Tate Art Museums and Galleries), Hester Diamond (verzamelaar), Iris van Herpen (fashion designer), Emilie Gordenker (directeur Van Gogh Museum), Hannah Rothschild (schrijfster), Irina Sokolova (curator Hermitage, St. Petersburg), Yvette van Caldenborgh (bestuurslid Museum Voorlinden), Fusien de Bijl Vroe (directeur Vereniging Rembrandt) en vele anderen toont Van de Puttelaar - voorzien van haar eigen signatuur - het aandeel en de diversiteit van vrouwen in de kunstwereld. Met de wereldwijde aandacht voor female empowerment en de huidige internationale belangstelling voor dit specifieke project komt de tentoonstelling Artfully Dressed in Museum Jan Cunen op het juiste moment.

Magie                                                                                               
Van de Puttelaar: ‘De afbeelding moet het portret ontstijgen, méér zijn dan dat. Er moet een soort magie ontstaan, alsof je naar een andere wereld kijkt.’ Die magie hangt bij Van de Puttelaar, naast de connectie die ontstaat met het model, vaak samen met haar geraffineerde gebruik van daglicht en de schilderkunst als bron van inspiratie: ‘Mensen vragen mij vaak welke fotograaf me inspireert. Daar kan ik wel antwoord op geven, maar het gaat niet om de fotografie; ik raak ook geïnspireerd door schilderkunst, de portretkunst van oude meesters, of hoe het licht via een raam weerkaatst,’ zegt ze. ‘Dat is het toch vooral: het licht. Hoe het ineens in een oog valt of een gezicht verlicht. Dat moment, dat vind ik zó mooi.’
Kijkje in de keuken                                                                       
Conservator Merel van den Nieuwenhof ondervond zelf aan den lijve hoe Van de Puttelaar tot haar foto’s komt. Voor Artfully Dressed: Women in the Art World nam ze de rol van model aan: ‘Een uitzonderlijke positie, want in plaats van observeren vanaf de zijlijn was ik nu het onderwerp; een stuk minder ongemakkelijk dan ik had verwacht. Een mooie bijkomstigheid was dat ik het ultieme kijkje in de keuken kreeg: hoe Carla een studio vol kledingrekken met designerjurken binnen no time omvormt tot de gewenste setting en hoe zij van een druk pratende en gebarende wervelwind transformeert in een oase van rust en focus. Zorgvuldig drapeerde ze zowel mij als het kledingstuk dat ik aankreeg: gelegen op een stretcher, gehuld in een priestersmantel met borduurwerk uit de Verdi opera Aïda in Londen, zag ik Carla vanaf een ladder het juiste beeld schieten. Wat ik toen nog niet kon vermoeden, zag ik pas achteraf. Het resultaat ontsteeg het moment. De foto laat mij zien, maar los van een plaats of tijd, waardoor ik er van een afstandje naar kan kijken – ben ík dat?’