Lege etalages in Oss: vechten tegen de bierkaai

Ondanks talloze initiatieven die de leegstand moeten bestrijden, neemt de leegstand in het Osse centrum alleen maar toe. Terwijl het aantal winkelpanden afneemt.

Dat blijkt uit onderzoek van DTV Nieuws.

In 2015 telde het centrum en de directe omgeving daarvan (het stationsgebied, de Molenstraat en het gebied aan de oostkant van de Oostwal) in totaal 489 zogenoemde 'verkooppunten'. Bijna 1 op de 8 daarvan staan er leeg, dat zijner 59 in totaal. In 2019 is het aantal verkooppunten ofwel winkelpanden in dat gebied afgenomen naar 451 terwijl het aantal lege panden is toegenomen naar 75, dus 1 op de 6 panden staat leeg.

Dat blijkt uit cijfers verstrekt door de gemeente. Zij baseert zich op gegevens van Locatus, een groot onderzoeksbureau op het gebied van retail.

Tekst gaat verder onder foto.

Het is dus geen geheim dat de Osse binnenstad al jaren geteisterd wordt door toenemende leegstand: voor velen een doorn in het oog. En dus zijn er in de loop der jaren talloze projecten gestart die deze ontwikkeling moeten terugdringen zoals VOLOP OSS, wonen boven winkels en de Droomwinkels.

Droom van korte duur
De Bierhoeder in de Schakel was zo’n Droomwinkel, die dankzij steun van de gemeente en het centrummanagement haar deuren opende in 2017. “Het was voor mij echt een droom die uitkwam”, licht voormalig ondernemer Willem-Jan van der Heijden toe. Voormalig, want na nog geen twee jaar Bierhoeder moest hij zijn winkel sluiten wegens “tegenvallende resultaten”. Van de acht gestartte Droomwinkels, zijn er inmiddels vier ter ziele.

Tekst loopt door onder afbeelding

Als stad voel je je eigen pijn natuurlijk het hardst

Jack van Lieshout, Centrummanagement Oss

Kritische ondergrens
“Het valt zelfs mij op, en ik ben echt positief ingesteld, dat we qua leegstand een kritische ondergrens hebben bereikt”, uit ondernemer Peter ter Horst zijn zorgen. De centrummanager sluit zich hierbij aan. “We hebben als middelgrote stad erg veel last van de leegstand. Hoewel het natuurlijk een landelijk probleem is, voel je je eigen pijn natuurlijk het hardst”, aldus Jack van Lieshout.

Bezoekersaantallen
“Afgelopen jaar waren er toch weer minder bezoekers in het centrum dan het jaar daarvoor”, geeft Ter Horst toe. Waar dat dan aan ligt? “Tja, een deel van de verklaring hiervoor ligt toch wel echt bij bijvoorbeeld het fietsverbod, of de hoogte van de parkeertarieven. Je hebt als ondernemer ook wat steun van je gemeente nodig, en in deze dingen werkt de gemeente tegen.”

Alle beetjes helpen
Van Lieshout is positiever gestemd over de samenwerking met de gemeente. “Ze zouden misschien wel wat concreter kunnen zijn in het vertalen van hun visie naar een daadwerkelijke aanpak. Maar waren die verschillende initiatieven er niet geweest, dan hadden we misschien wel nog andere cijfers moeten laten zien die nog roder waren dan dat ze nu al zijn.”

Tekst loopt door onder video.

Boetes
Om uit deze rode cijfers te klimmen, oppert Ter Horst een ingrijpende maatregel: de leegstandsverordening. Door zo’n verordening in te zetten, zijn vastgoedeigenaren onder meer verplicht om leegstand te melden. In een uiterst geval kan de gemeente zelfs boetes uitdelen aan pandeigenaren. “Het is natuurlijk geen wondermiddel, maar op die manier betalen de pandeigenaren wel mee aan oplossingen voor de leegstand.”

Voor het Osse centrummanagement is het duidelijk; boetes gaan te ver, maar in gesprek gaan met vastgoedeigenaren kan nooit kwaad. “Niet om boetes op te leggen, maar om voor te stellen of ze dat pand niet zouden willen verkopen”, zegt Van Lieshout.

De gemeente laat in een schriftelijke reactie weten dat ze een leegstandsverordening ‘geen prioriteit geven’. “De focus vanuit de gemeente Oss moet liggen op het opbouwen van relaties met pandeigenaren. Een leegstandverordening kan hierbij op termijn een instrument zijn. Het heeft echter de voorkeur om de (on)mogelijkheden van andere instrumenten eerst in kaart te brengen”, aldus een gemeentewoordvoerder.

De verantwoordelijk wethouder wilde, ondanks meerdere uitnodigingen, niet inhoudelijk reageren op dit artikel.

Dit verhaal werd mede mogelijk gemaakt door het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek. Dtv, Omroep Venlo, Studio040 en WOS Media werken gezamenlijk aan lokale onderzoeksjournalistiek.

advertentie <p>Banner Trined 0719</p>

Lees ook deze artikelen