Bankhelpdeskfraudeurs slaan toe in Brabant: juwelen en duizenden euro's buitgemaakt
Criminelen doen zich steeds vaker telefonisch voor als helpdeskmedewerkers en misleiden slachtoffers dusdanig dat ze bankgegevens, pinpassen en zelfs juwelen en telefoons afhandig weten te maken. Het is dus oppassen geblazen aan de telefoon, zeker voor vijftigplussers en buitenlandse studenten, zo meldt de Politie Oost-Brabant.
(Tekst gaat verder onder de video)
Telefonische fraude door nepbankmedewerkers komt namelijk steeds vaker voor onder vijftigplussers en buitenlandse studenten. In 2021 is het aantal gevallen van bankhelpdeskfraude bijna verdubbeld. Afgelopen jaar waren er nog slachtoffers in onder meer Den Bosch en Eindhoven. De ouders van de Megense Toinny Lukken bijvoorbeeld. Haar vader en moeder verloren duizenden euro’s, erfstukken, gouden sieraden en een iPhone doordat zij werden opgelicht via de telefoon.
Gewiekste oplichtingstruc
Zij raakten dit kwijt door een gewiekste oplichtingstruc waarbij fraudeurs mensen thuis opbellen en zich voordoen als bankmedewerkers. De slachtoffers zien in het beeldscherm van hun telefoon zelfs het daadwerkelijke nummer van de bank.
Matthijs Jaspers van het cybercrimeteam van de politie Oost-Brabant over de fraude: "De oplichters hebben gedetailleerde gegevens van slachtoffers, zoals rekeningnummers en soms zelfs het saldo door een eerder data-lek via webshops bijvoorbeeld. Ze maken het slachtoffer wijs dat hun bankrekening niet meer veilig is. Slachtoffers krijgen daarna de vraag om zelf hun hele banksaldo met één of meer overboekingen zogenaamd ‘veilig te stellen op een kluisrekening’. Dat is uiteraard een rekening van de oplichter. In andere gevallen komt er zogenaamd iemand van de bank de pinpas ‘met spoed’ bij hen thuis ophalen en wordt de pincode ontfutseld. Daarna wordt het geld snel gepind."
Ik hoop dat we de juwelen terugkrijgen
Toinny Lukken, dochter van slachtoffers
De ouders van Toinny zijn dus ook slachtoffer geworden van bankhelpdeskfraude. De criminelen wisten hun vertrouwen te krijgen en maakten zo duizenden euro's, juwelen en een iPhone buit. Toinny: "Vooral de diefstal van de gouden sieraden hakt erin. Het geld is inmiddels vergoed door de bank, maar we hopen dat de daders gepakt worden en dat we de juwelen terugkrijgen. Ik hoop dat mensen die dit verhaal horen, gaan nadenken en gewaarschuwd zijn."
Hypnotiserend
De politie merkt dat criminelen veel van hun slachtoffers weten en mede hierdoor snel vertrouwen weten te winnen. Daardoor bleven de ouders van Toinny vijf uur lang aan de telefoon hangen en kwam er tot twee keer toe iemand aan de deur om de pinpas, de iPhone en de sieraden afhandig te maken.
Deze vaak lange telefoongesprekken werken behoorlijk hypnotiserend volgens de politie en de slachtoffers. De Osse hypnotherapeut Esmée Karstanje staat van de criminelen te kijken: "Ik vind het erg om te zeggen, maar ik vind het knap hoe de criminelen te werk gaan. Dit soort 'conversationele hypnose' wordt vooral toegepast door spin doctors die speeches schrijven voor politici. Het wordt gebruikt om mensen te beïnvloeden zonder dat ze het zelf doorhebben. Mijn collega's en ik gebruiken deze techniek dan ook niet in onze praktijken."
Hang op en bel je eigen bank op een algemeen bekend nummer
Matthijs Jasper, cybercrimeteam Politie Oost-Brabant
De politie adviseert om de verbinding te verbreken wanneer iemand belt die zich voordoet als bankmedewerker. Matthijs Jaspers: "Hang op en bel vervolgens zelf je eigen bank via een algemeen bekend nummer en wacht tot je iemand aan de lijn krijgt. Dan kun je zelf controleren of datgene wat is verteld klopt. Zit je echter al zover in het gesprek dat er iemand langskomt om je pinpas op te halen, bel dan direct 112 en dan komt de politie om zo'n crimineel in z'n nek te grijpen."