Bewoners voelen niks voor autovrije Onderwijsboulevard

Bewoners van het Paleiskwartier kijken met een ontevreden gevoel terug op de verkeersproeven in die wijk. Daarbij werd de Onderwijsboulevard twee keer afgesloten voor auto’s. “Het was net een gevangenis”.

Dat zeggen direct omwonenden die zich onlangs verenigd hebben in het comité ‘Open Wegen Paleiskwartier’. Zij stoorden zich aan de afsluiting van de Onderwijsboulevard die eind vorig jaar acht weken duurde. De proef had verkeersopstoppingen en files in omliggende straten als gevolg, stelt het comité.

“Daarnaast is het totaal onnodig”, zegt Annemiek Toonen die aan de Onderwijsboulevard woont. “Studenten lopen in één lange stroom van het station naar de Onderwijsboulevard, vaak tussen de gebouwen door. Het autoverkeer dat er is, is vaak personeel van de scholen en kan parkeren op een van de 900 parkeerplaatsen achter de scholen." 

Omrijden
“Het is zelfs tijdens spitsuren niet extreem druk”, vervolgt Toonen. “Met het afsluiten van de Onderwijsboulevard zorg je er alleen maar voor dat omwonenden extra hinder ondervinden. Ik moet twee kilometer omrijden voor een stukje van 100 meter. Het is idioot.”

Naar aanleiding van de afzettingen roerden de bewoners zich. De wijkraad organiseerde daarna een aantal bijeenkomsten. Daar kwam het comité Open Wegen Paleiskwartier uit voort. Hun boodschap? Een Onderwijsboulevard die open blijft voor auto’s.

Met een nieuwjaarskaart waar hun wensen op staan, stappen ze naar de politiek. “We voelen ons niet gehoord en snappen niet waar het idee vandaan komt dat de Onderwijsboulevard autovrij zou moeten worden.”

De kritiek van de bewoners is bekend bij de wethouder Ufuk Kâhya (GroenLinks). “We hebben gesprekken gehad met omwonenden. Het idee van een Living Lab is dat er verschillende verkeerssituaties uitgeprobeerd worden. Hierna komt pas de besluitvorming. Daarin nemen we de bevindingen van alle betrokkenen mee.”

advertentie

Lees ook deze artikelen