Bravo start middenin pandemie met deelfietsen voor openbaar vervoer: 'We hebben er alle vertrouwen in'

In een tijd waarin het aantal passagiers in het openbaar vervoer flink is afgenomen, startte Bravo met nieuwe deelfietsen. De speciale Bravofietsen moeten het gebruik van het openbaar vervoer uiteindelijk stimuleren. "Het is nu natuurlijk een beetje een lastige periode, maar we hebben er alle vertrouwen in dat onze deelfietsen een succes worden."

Na de bekende OV-fiets van de NS en de deelscooter van Go Sharing, kent Den Bosch sinds 1 oktober ook 100 ‘Bravofietsen’. Deze fietsen zijn volgens Arriva-woordvoerder (waar Bravo onderdeel van uitmaakt) Suzan van Beek niet te vergelijken met de al bestaande initiatieven. "De OV-fiets kun je eigenlijk alleen maar inleveren op hetzelfde station, terwijl je onze Bravofietsen op elk uitgiftepunt weer kan inleveren. Zo hoef je dus niet te eindigen waar je begint."

De Bravofietsen staan verdeeld over 13 zogeheten 'hubs', waar iedereen dag en nacht een fiets kan pakken- of achterlaten. Enige voorwaarde is dat ze de speciale app geïnstalleerd hebben, waarmee de fiets op- en van het slot gezet kan worden. Diezelfde app is nog niet helemaal 'uitontwikkeld'; zeker het betalingssysteem kan nog verbeterd worden. "Betalen kan op dit moment helaas alleen maar via een creditcard. We zijn er natuurlijk wel mee bezig om ook iDeal en een mogelijkheid voor achteraf betalen zo snel mogelijk mogelijk te maken, maar op dit moment kan het alleen nog via de creditcard. Daarmee is het systeem inderdaad misschien nog niet zo toegankelijk als we zouden willen, maar we zijn er mee bezig!"

Deelfietsen tijdens een pandemie

De Bravofietsen zouden eigenlijk al in maart dit jaar gelanceerd worden, maar daar stak corona destijds een stokje voor. Uiteindelijk koos het OV-bedrijf dus voor oktober: ook nu valt de invloed van corona op de deelfietsen niet te negeren. "Het is natuurlijk een lastige periode, sowieso zijn er altijd minder reizigers in deze tijd van het jaar. En nu ook nog met corona erbij, merken we natuurlijk dat er een stuk minder mensen zijn die gebruik maken van het openbaar vervoer. Maar, net als in de andere steden waar we dit project hebben uitgerold, weten we ook hier zeker dat het een succes gaat worden. Het heeft gewoon even tijd nodig."