Coronacrisis legt Jumbo geen windeieren: omzet aanzienlijk gestegen

Supermarktketen Jumbo kan grotendeels terugkijken op een financieel rooskleurig 2020. Het Veghelse concern zag de omzet met 15 procent stijgen, oftewel 1,25 miljard euro.

Daarmee komt de totale omzet uit op 9,68 miljard. Ook is het aantal Jumbo-winkels toegenomen met 15 vestigingen, verdeeld over Nederland en België.

Directe aanleiding voor de omzetstijging is de coronacrisis, die ervoor zorgde dat het aantal online bestellingen met vijftig procent is toegenomen.

La Place

Daar staat tegenover dat de omzet van La Place, de restaurant-formule van Jumbo, met maar liefst 115 miljoen afnam: van 165 miljoen euro naar 50 miljoen euro. Dat is grotendeels te wijten aan de verplichte sluiting in de coronacrisis.

Jumbo-topman Frits van Eerd kijkt dan ook met een gemengd gevoel terug op het afgelopen jaar: “De gerealiseerde omzetstijging voelt anders aan dan in voorgaande jaren. We beseffen dat we als onderneming met een essentiële functie een grote maatschappelijke verantwoordelijkheid hebben, die het belang van extra omzet overstijgt. De corona-uitbraak heeft veel leed veroorzaakt en als winkelbedrijf hebben we strenge maatregelen moeten treffen. Ik ben er trots op dat alle collega’s tot het uiterste zijn gegaan om het winkelbezoek veilig en aangenaam te laten zijn en onze online klanten zo goed mogelijk van dienst te zijn.”