'De een z'n dood is een ander z'n brood': Bossche speciaalzaken doen het niet slecht in coronatijd

Het gezegde klinkt kil middenin een pandemie, maar bakker Chris de Gier komt met het spreekwoord op de proppen. ''Wij hebben duidelijk profijt van de horecasluiting'', zegt hij stellig. Zijn winkel lijkt niet zwaar gehavend uit de crisis te komen en dat geldt voor meerdere ondernemers.

Wat blijkt? Speciaalzaken trekken een nieuw publiek. De trouwe klanten zijn gebleven, maar ze geven het geld anders uit.

Arjan Donkersteeg heeft een kaaswinkel in het centrum van Den Bosch en draaide vorig jaar een hogere omzet: zo'n 10% extra. Ook in de eerste maanden van dit jaar mag hij niet klagen. ''Stelletjes die normaal uit eten gaan, komen langs voor een borrelplankje en maken het gezellig thuis.''  

De ondernemers zijn - net als  de filiaalmanager van slagerij Pessers - positief over de toekomst. ''We klagen helemaal niet, maar ik kijk uit naar het moment dat de gezelligheid weer terug kan komen in de winkel. Lekker een praatje maken met elkaar'', zegt Henk Vermegen.

Landelijk onderzoek

Dat de speciaalzaken weer in de lift zitten is een trend in heel Nederland. Dat blijkt uit een peiling van onderzoeksbureau GfK. De stijgende lijn was overigens al zichtbaar voor het uitbreken van de coronacrisis, maar groeide het afgelopen jaar alleen maar door. De branche hoopt dat de markt in de komende jaren weer aantrekt.