Elektrische bouwmachines moeten zorgen voor minder overlast tijdens werkzaamheden
Bij vervanging van de riolering aan het Oude Kerkpad in Uden wordt voor het eerst binnen de gemeente Maashorst gebruik gemaakt van elektrische bouwvoertuigen en -gereedschappen. Dit zou moeten zorgen voor minder geluidsoverlast en CO2-uitstoot.
De werkzaamheden zijn ’s ochtends op maandag 27 februari begonnen. Door het gebruik van elektrische voertuigen en -gereedschappen zou de CO2-uitstoot met 92 procent dalen ten opzichte van een bouwproject met niet-elektrische voertuigen. Dit zorgt er voor dat de luchtkwaliteit beter is voor omwonenden. John van den Hanenberg, aannemer van dit project, geeft aan dat hierdoor ook de geluidsoverlast beperkt kan worden tot wel zeventig procent. Wethouder Jeroen van den Heuvel geeft aan dat de gemeente bij ieder werk wat zij doet bekijkt of het duurzamer kan: “Dit is het eerste project waarin we in de aanbesteding als eis hebben staan dat we CO2-reductie willen hebben tijdens de werkzaamheden. Op die manier willen we onze ondernemers meenemen in de stap naar een groener en duurzamer Maashorst.”
Nog niet alle voertuigen zijn elektrisch. De graafmachine draait nog op biobrandstof omdat deze nog niet aan vervanging toe is. De rest van de machines die gebruikt worden voor de rioleringswerkzaamheden zijn wel elektrisch. Deze moeten opgeladen worden, wat een andere manier van denken van de werknemers vraagt. Van den Hanenberg geeft aan dat iedere machine ongeveer één werkdag meekan. Meer oplaadcapaciteit en -gelegenheid moet dit in de toekomst gemakkelijker maken. “Je wil overal kunnen laden, maar dat groeit op den duur. Dat wordt alleen maar beter.”