Facebook ziet promofilmpje burgemeester Buijs als ‘politiek statement’
Een goedbedoeld promofilmpje van het Centrummanagement met burgemeester Wobine Buijs om het shoppen in Oss te stimuleren wordt door Facebook gezien als ‘politiek statement’.
Daar kwam centrummanager Jack van Lieshout achter toen hij het filmpje wat extra wilde promoten: “We wilden gewoon wat extra bereik inkopen via Facebook, zoals we wel vaker doen. Dan gooi je er een paar tientjes tegenaan en dan zorg je voor een nog beter bereik. Dat is gewoon een commerciële ‘tool’ van Facebook. Maar het werd niet geaccepteerd, want het is blijkbaar een politiek statement.”
In het filmpje op de Facebookpagina ‘Het Osse Centrum’ is burgemeester Buijs te zien die, uiteraard voorzien van een mondkapje, uitlegt waarom het belangrijk is om in deze tijd de Osse lokale ondernemers te steunen. Jack van Lieshout vindt het maar een vreemde actie van Facebook: “Het is een reclamefilmpje, maar dat mag gewoon. Bij Facebook leven ze van betaalde promotie. Maar schijnbaar is het nu, omdat het de burgemeester is, een politieke boodschap. Ik snap wel dat Facebook goed let op filmpjes die niet kunnen, bijvoorbeeld met wat er in de Amerikaanse politiek is gebeurd, maar dit vind ik echt onvoorstelbaar.”
Extra aandacht trekken voor het filmpje door er wat geld voor uit te geven is dus van de baan, maar de promo zelf is nog wel te zien op de pagina. Voor zo lang als het duurt misschien, want Van Lieshout houdt er ook nog rekening mee dat Facebook het filmpje gaat verwijderen door de aandacht die er nu is ontstaan.