FNV Havens over Maasveren: 'Grens is bereikt'
Personeel van De Maasveren is zich met vakbondsman Nuri Alders aan het beraden op vervolgstappen rond het ontstane arbeidsconflict over een nieuwe cao.
Dat zou kunnen betekenen dat er gestaakt gaat worden. ‘’Ik heb dit nog nooit meegemaakt, graag willen we als sociale partner in gesprek over verlenging van de cao , maar de pontjesbeheerder wil het blijkbaar op de spits drijven'', zegt Alders. Hij behartigd de belangen van 21 van de 27 werknemers van Stichting De Maasveren.
Loonkosten te hoog
De huidige medewerkers nemen het op voor toekomstig personeel, die gaan er in de nieuwe situatie op achteruit in vergelijking met de oudgedienden. Het liefst wil het personeel voortborduren op de cao die in het verleden is beklonken met FNV Havens, maar De Maasveren wil alle medewerkers vanaf 1 januari 2022 onder de cao voor de binnenvaart laten vallen. ''Wij garanderen dat onze huidige harde werkers op hetzelfde niveau blijven verdienen, maar voor nieuwe schippers moeten onze loonkosten echt naar beneden, anders gaan we failliet'', geeft interim-bestuurder Jan van Loon aan.
'Verouderde cao'
FNV is er niet gerust op. ''In 2013 zijn de laatste onderhandelingen geweest, dus het is niet echt een cao waar de medewerkers op terug kunnen vallen, zegt Nuri Alders. ''Een mens kan maar tot een bepaalde grens wat hebben en dan houdt het op'', dat klinkt moe gestreden maar Alders wil daarmee juist zeggen dat FNV Havens de belangen wil blijven behartigen, het liefst in een betere cao.