Herinrichting van de Kanaalboulevard 'gooit fietsers recht voor de auto'
De plannen van de herinrichting aan de Kanaalboulevard zorgen voor veel verontwaardiging bij de fietsersbond. Volgens de fietsersbond worden de fietsers gebruikt om auto’s af te remmen en worden zij dus letterlijk voor de auto gegooid.
"De snelheid wordt ongelofelijk veel overtreden", vindt Peter van Doremalen van de Bossche fietsersbond. "Zeker op dit stuk, terwijl het een 30 kilometer zone is. Het zal in de toekomst weer gebeuren." Van Doremalen is bang dat automobilisten hun gas niet terug zullen nemen, waardoor de fietsers gebruikt worden om hen af te remmen. "Maar dat doen auto’s niet", constateert hij.
Binnenstadsring
De gemeente wil er met de herinrichting juist voor zorgen dat de auto minder de overhand heeft in de binnenstadsring. "Hij gaat een heel ander karakter krijgen", zegt projectleider Martijn van de Ven. "We gaan veel meer van verkeersgebied naar verblijfsgebied. Dat betekent veel minder asfalt, meer groen, en ruimte voor de fietser. De auto minder dominant maken."
Van de Ven kent het bezwaar van de fietsersbond. Ze hebben dan ook regelmatig gesprekken, zo zegt hij. "Zij hebben een belang om fietsers zo goed mogelijk te faciliteren. Wij denken dat we dat met de herinrichting ook doen. In een ideale wereld liggen er overal vrij liggende fietspaden, maar die ruimte is hier niet."
Kardinaal van Rossumplein
Maar volgens Van Doremalen is die ruimte er wel. "Er is ruimte voor een bosschage, een fietspad, een voetpad. Ik snap het niet. Er is ruimte zat om die snelheid eruit te halen." Volgens Van de Ven zal onder andere een rotonde op het Kardinaal van Rossumplein hier voor gaan zorgen. "De auto zal de ruimte makkelijk kunnen gaan delen met de auto, en vice versa. Een deskundige bevestigt dat de keuzes die wij gemaakt hebben de beste zijn."
"Doorgaand verkeer heeft hier niets te zoeken", sluit Van Doremalen af. "Daarom denk ik dat je toch moet besluiten om hier een knip te maken."
