Jeroen en Matheus wonen in iconen in Den Bosch: ‘Als ik €2,50 entree vraag, loop ik binnen’
Het is één van de bijzondere toeristische trekpleisters die Den Bosch rijk is: de bolwoningen in de straat Bollenveld in de wijk Maaspoort. En binnenkort zijn die woningen ook nog eens wereldwijd zichtbaar, namelijk in een promotiefilmpje voor het Eurovisie Songfestival.
Jeroen Jansen en Matheus van Rheenen zijn de bewoners van 2 van de in totaal 50 bolwoningen die in 1980 zijn ontworpen door Dries Kreijkamp en in 1984 zijn gebouwd. “Het is passen en meten, maar het werkt wel”, zo beschrijft Jansen zijn woning.
(Tekst loopt door onder de video)
Van Rheenen had het naar eigen zeggen niet beter kunnen treffen: “Ik had me niet kunnen voorstellen hoe mooi het zou kunnen zijn. Het is zo uniek om hier te wonen. Je krijgt er creativiteit van, heel erg leuk.”
Die creativiteit zorgde er zelfs voor dat Van Rheenen een lied maakte, als eerbetoon aan de bolwoningen. En dat lied zal misschien niet direct tijdens het Eurovisie Songfestival gaan langskomen, maar dat geldt wel voor zijn woning. De bolwoningen zijn namelijk uitgekozen als zogeheten 'postcardlocatie' voor een van de introductiefilmpjes van het Songfestival.
Beschermd
Dat deed bij Marcel Ploegmakers van het CDA een belletje rinkelen: die partij diende namelijk het verzoek in om de Bolwoningen op te nemen op de gemeentelijke monumentenlijst.
“We hebben in Den Bosch ruim 500 gemeentelijke monumenten op de lijst staan. Zoals het Cementrum op de Sint Teunislaan, de Lucaskerk in Zuid en het karakteristieke Provinciehuis”, aldus Ploegmakers, die aan die lijst dus ook graag de bolwoningen toe zou willen voegen. “Je kent er een extra status aan toe, waardoor het gebied hier met deze vijftig woningen beschermd blijft voor de toekomst. Dat zou het project als geheel bijzonder maken.”
Vanuit de hele wereld reizen toeristen af naar Den Bosch, legt Jansen uit: “Je hebt de Sint-Jan, de binnenstad en ‘de’ bolwoningen.” En veel van die toeristen nemen met een blik op de buitenkant van de bollen geen genoegen. “Als ik er zin in heb, nodig ik mensen uit en laat ze binnen. Gisteren gaf ik nog zo’n Ziggo-gozertje een rondleiding, die wilde het ook wel even zien”, aldus Van Rheenen. Dat de interesse groot is, beaamt Jansen: “Als ik een bordje in de tuin zou zetten met ‘€2,50 entree’ dan zou ik binnenlopen. Want er zijn heel veel toeristen die ook binnen willen kijken.”