Kinderen van opvang Autotron krijgen les in Nuland en Vinkel: 'Met gebaren en aanwijzen lukt het'
Sinds maandag krijgen 75 kinderen van de noodopvang bij Autotron les op de Hoogakker in Nuland en de Mariaschool in Vinkel.
Met gebaren probeert juf Esmee Breukhoven de kinderen duidelijk te maken dat ze stil moeten zijn. Ze legt haar vinger op haar mond en zegt: ‘Sssst.”
Hoewel de kinderen de taal niet spreken, lijken de meesten haar te begrijpen. “Het is fantastisch, maar ook heel lastig. Ik probeer met gebaren, handen en voeten les te geven en gewoon aanwijzen wat ze moeten doen”, aldus Breukhoven.
(De tekst gaat verder onder de video).
“De kinderen zijn allemaal met een reden hun land uit gevlucht. Dan is het fijn dat wij de leerlingen stabiliteit kunnen bieden op school”, aldus Karlijn Luijpen, directeur in Vinkel. “Daarnaast is het ook belangrijk dat ze de taal zo snel mogelijk leren, omdat het doel van de gezinnen is om zich te vestigen in Nederland.”
Daarom spreekt de juf Nederlands tegen de kinderen en leert hen nieuwe woorden zoals 'juf', 'raam', 'schoolbord' en 'fruit'. “De eerste weken richten we ons vooral op taal, maar we gaan natuurlijk ook buiten spelen, rekenen en gymmen.”
Komen en gaan van leerlingen
De directeuren van beide scholen, hebben er zelf niet voor gekozen om de leerlingen op te vangen. Vanwege de afstand en leegstand op de Mariaschool en de Hoogakker nam de gemeente dat besluit.
Hoe lang de kinderen zullen blijven, is niet zeker. “Het zal een komen en gaan worden in de klas”, verwacht juf Breukhoven. Dat heeft te maken met verblijfsvergunningen.
“Als kinderen na een tijd een verblijfsvergunning krijgen, is de kans groot dat ze verhuizen naar een andere plaats in het land en dus naar een andere school gaan”, legt Luijpen uit. “Maar het kan ook zijn dat een kind juist geen asiel in Nederland krijgt en de volgende dag al niet meer naar school komt.”