Kritiek op digitaal parkeren in meerdere Bossche wijken: ‘De overlast is drie keer zoveel!’

De invoering van het digitaal parkeren verloopt niet vlekkeloos: in verschillende wijken worden problemen ervaren. “Ik moet als bewoner regelmatig met mijn auto rondrijden om een plaats te zoeken.”

Voor de invoering van het digitaal parkeren betaalden wijkbewoners van de wijk Zuid voor een parkeerplek in de buurt van hun eigen huis. “Door het vergunningensysteem was het duidelijk dat alleen bewoners en hun bezoekers hier hun auto mochten zetten”, vertelt wijkbewoonster Mijke Pol.

Wat de buurt nog niet wist, is dat er met het invoeren van een digitaal systeem weer door iedereen geparkeerd kan worden in de wijk. “In de nieuwe situatie betalen we voor een plek die niet meer gegarandeerd kan worden.”

Wijk vol met auto’s

Fatima woont in de wijk Muntel en ervaart soortgelijke problemen, liet zij aan Dtv Nieuws weten na onze eerdere berichtgeving: “Wij hebben achter ons huis een hotel, dus vanaf vrijdag tot met maandag kunnen wij niet weg met de auto. Doen we dat wel, dan hebben we geen parkeerplaats meer en betalen we dus 45 euro per jaar voor een plaats die door anderen wordt gebruikt.”

"Een mevrouw van de gemeente zei dat nu de parkeeroverlast minder zou zijn dan voorheen. De overlast is drie keer zo veel! Elke avond en in het weekend staat de wijk vol met auto’s van spelers en bezoekers van de tennis- en rugbyvereniging”, zo mailde Michel Craane uit de wijk Bazeldonk naar de redactie. "Wij hebben altijd betaald voor een vergunning voor 24 uur per dag en zeven dagen per week, maar nu mag iedereen onbetaald parkeren van twaalf uur ‘s avonds tot negen uur ‘s ochtends en op zondag tot twaalf uur 's middags. Overdag staat de wijk nu ook vaak vol. Ik moet als bewoner regelmatig met mijn auto rondrijden om een plaats te zoeken.”

Parkeertarieven

Mijke Pol uitte haar zorgen over de parkeerdrukte ook al bij Informeren & Ontmoeten. "De parkeertarieven voor het betaald parkeren in de wijk liggen nauwelijks hoger dan in de parkeergarage. Voor de duizenden bezoekers van allerlei evenementen gaat dan vooral de afstand een rol spelen.”  

Michel Craane merkt ook de kosten van de nieuwe situatie op: “Ik heb gevraagd of de vergunning nu goedkoper wordt. Dat is dus niet het geval.  Dit systeem is alleen maar ingevoerd om de zakken van de gemeente te vullen. Het parkeren in de wijk zou ook veel duurder worden dan in de parkeergarage, maar dat is niet zo.”

(Tekst loopt verder onder de video)

Bezoekuren

De bewoners van Zuid maken zich niet alleen druk om hun eigen parkeerplek, maar ook om die van hun bezoekers. Daarom vragen zij de gemeente om parkeren in de wijk alleen toe te staan voor bewoners, belanghebbenden en hun bezoekers of cliënten.  

Ook wil de buurt meer bezoekuren voor ouderen en zorgbehoevenden. “Heel veel oudere buurtbewoners lopen ertegenaan dat er niet genoeg bezoekuren zijn voor hun mantelzorgers”, vertelt Mijke Pol.

Niet over één nacht ijs

“Digitaal parkeren is effectiever en efficiënter. Het besluit hiertoe is al enige tijd geleden genomen door de gemeenteraad. Het gaat om een optimalisering van de dienstverlening, een beter gebruik van de parkeercapaciteit, minder administratieve rompslomp voor inwoners en bedrijven en een efficiëntere parkeerhandhaving", zo stelt wethouder Ufuk Kâhya. “Bij het invoeren ervan zijn we niet over één nacht ijs gegaan. Omdat er wel wat verandert, is het begrijpelijk dat er vragen en zorgen bij bewoners zijn. Wij houden de vinger aan de pols hoe het gaat in de wijken en evalueren de invoering na 12 maanden.”