Lang wachten voor een rood stoplicht: “Ik zou zelf ook een blokje omrijden”

Voor niks stil staan, te kort groen hebben of juist te lang rood; dit is een greep uit de reacties op een onderzoek van Dtv Nieuws naar het ‘toplicht of stoplicht’ in Oss. De kruispunten van de Molenstraat-Spoorlaan en Begijnenstraat-Hertogensingel ontvingen van onze kijkers de meeste stemmen.

Dtv Nieuws vroeg voor dit onderzoek de kijkers naar hun mening: op de kaart hieronder kon iedereen een locatie ‘vastzetten’ waar zij een verkeerslicht kennen dat de meeste ergernis oproept, of het meest onnodig is. Vervolgens kon er op deze vastgezette plekken ook worden gestemd.

Lange wachttijden

Met stip op één staat het kruispunt van de Begijnenstraat met de Hertogensingel. De problemen? “Je staat hier veel te vaak voor niemand te wachten”, “op rustige momenten sta je op de Hertogensingel vaak voor niks stil”, “fietsers worden niet gedetecteerd”, zo blijkt uit de reacties op onze kaart. Voor Ellen Neelen van de gemeente Oss begrijpelijke reacties. “Dit is inderdaad een kruispunt waar hele lange wachttijden ontstaan. Ten eerste is dit een kruispunt waar alles op dezelfde rijstrook zit; zowel de fietsers als de automobilisten. Ten tweede is het een vrij oud kruispunt en zijn de verkeerslichten ook oud en ten derde is de verkeerssituatie veranderd in de loop der jaren”.

Met dat laatste doelt de beleidsmedewerker op de vele bakfietsen, rollators en andere vormen van verkeer die er de laatste jaren bij zijn gekomen. “Dat heeft allemaal effect op wat wij de afwikkeltijd van zo’n verkeerslicht noemen.”

Tekst loopt door onder de video

Achter de schermen

Om deze ‘afwikkeltijd’ te bepalen, maakt de gemeente allerlei afwegingen waar de gemiddelde weggebruiker eigenlijk helemaal niks van merkt. Neem bijvoorbeeld het kruispunt van de Molenstraat en Spoorlaan, na de Hertogensingel het punt waar ons publiek zich het meest aan ergert. “Hier hebben wij bij de herinrichting destijds onszelf de vraag gesteld: wie geven wij hier prioriteit? En het antwoord op die vraag was toen: eerst het openbaar vervoer, daarna de fietsers en voetgangers en dáárna pas de automobilisten”, legt Neelen uit.

Die afweging resulteert er aan de Spoorlaan in dat automobilisten hier aan het kortste eind trekken: willen zij richting Molenstraat rechtsaf slaan, dan staan ze, als ze pech hebben, tot wel vijf minuten te wachten.

Bovendien kan aan de bakfietsen en rollators die moeten oversteken, ook prioriteit gegeven worden. “Dat doen we dan door de afwikkeltijd van zo’n verkeerslicht te verruimen, op basis van het publiek dat oversteekt. En zo kunnen we het verkeerslicht dus langer laten afwikkelen op locaties die bijvoorbeeld dichtbij een school of een bejaardentehuis staan. Dat vertraagt de rest van het verkeer inderdaad, maar je bent verplicht die mensen ook hun tijd te geven om over te steken”, licht Herman Meelenhorst, namens de gemeente Oss beheerder van de verkeerslichten, toe.

Tijd voor iets nieuws

De verkeerssituatie bij het kruispunt aan de Hertogensingel is al langer een punt van aandacht, ook voor de gemeente. “En dus is het tijd voor vernieuwing. Op dit moment zijn we inderdaad aan het kijken hoe we dit kruispunt opnieuw kunnen inrichten, en daarbij hopelijk de wachttijden voor mensen kunnen verminderen”, aldus Neelen. Wanneer het kruispunt op de schop gaat is nog niet duidelijk.

Herinrichting zit er aan de Spoorlaan helaas niet in; maar daar hebben weggebruikers volgens Meelenhorst al andere manieren gevonden om om te gaan met de wachttijden. “Je ziet dat mensen sneller andere routes nemen en sluiproutes bedenken. En groot gelijk hebben ze, ik zou zelf ook zeker een blokje omrijden voor dit verkeerslicht!”

Voor reacties, vragen en/of opmerkingen over dit verhaal of tips voor andere onderzoeksverhalen: mail direct met onze onderzoeksjournalist Rosa de Buisonjé via rosa@dtvnieuws.nl. 

Dit verhaal werd mede mogelijk gemaakt door het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek. Dtv, Omroep Venlo, Studio040 en WOS Media werken gezamenlijk aan lokale onderzoeksjournalistiek.