Maashorst pakt wachttijden en achterstanden aan met extra personeel
Inwoners van de gemeente Maashorst die hulp van de gemeente nodig hebben, hebben te maken met lange wachttijden. Om deze achterstanden weg te werken, neemt de gemeente extra personeel aan.
Per 1 april beschikt de gemeente over extra medewerkers om telefonisch beter bereikbaar te zijn. Wel vraagt de gemeente om alleen bij spoed om hulp te vragen, zodat als eerste de mensen geholpen worden die niet kunnen wachten.
Volgens de gemeente zijn er verschillende redenen voor de ontstane achterstanden. Maashorst kampt met een personeelstekort door krapte op de arbeidsmarkt en een verhoogd ziekteverzuim door onder andere COVID-19. Daarnaast heeft de aanloop naar de herindeling een achterstand veroorzaakt.
Huishoudelijke hulp
Het personeelstekort zorgt ook voor langere wachttijden als het gaat om aanvragen van huishoudelijke hulp. Deze mensen krijgen volgens de gemeente minder hulp dan gewenst. Dit komt door een grotere vraag naar hulp door vergrijzing en doordat mensen langer thuis lijven wonen.
Wethouder Ramona Sour betreurt de situatie. “We vinden het ontzettend vervelend dat mensen langer moeten wachten voordat ze geholpen worden. De personeelstekorten bij onszelf, aanbieders en in de rest van het land zijn uniek en problematisch."