Minder treinen tussen Oss en Den Bosch: ‘Het is zeker een dieptepunt’
Het grote personeelstekort zorgt voor veel problemen bij de NS. Het bedrijf werkt aan een nieuwe dienstregeling, maar tot het zo ver is kunnen er een stuk minder treinen worden ingezet, en dat geldt ook voor het traject tussen Oss en Den Bosch.
Daar kwam maandagochtend ook nog een schepje boven op. “We hebben extra spitstreinen die boven op de dienstregeling rijden”, zegt Arno Leblanc, woordvoerder van de NS. “Ze waren er deze week allemaal uitgehaald. Dat was niet de bedoeling. We laten nu de intercity tussen Oss en Den Bosch ook stoppen op Oss West en Den Bosch Oost. Op momenten dat dus eigenlijk de spitstreinen daar zouden stoppen. In Rosmalen rijdt een extra bus naar Den Bosch en volgende week moet het weer zijn zoals we bedoeld hadden.”
Personeelstekort
“Personeelstekort is het grote probleem. Vooral te weinig conducteurs”, aldus de woordvoerder. “We willen iets meer lucht in de dienstregeling brengen, om op die manier een betrouwbare dienstregeling neer te kunnen zetten.” Op het centraal station in Den Bosch merkten reizigers maandag meteen het verschil. “Je hebt bijna geen zitplekken meer”, zegt een reiziger. “Het is niet fijn. Vooral de ochtendspits is niet te doen, dus ze moeten meer conducteurs inzetten.” Ook mensen die veel met de bus reizen begrijpen de frustraties. “Het lijkt me heel vervelend, ook als je naar je werk moet. Ik zou er niet zo blij mee zijn”, aldus een busreiziger.
Toch is er ook begrip voor NS: “Als je te weinig personeel hebt kun je er weinig aan doen.” Ook heeft het voor sommige jongeren een voordeel. “Aan de ene kant is het niet fijn dat je lang moet wachten, maar aan de andere kant betekent het minder lang school als je trein vertraagt is.”
Broden verkopen
Tot de nieuwe dienstregeling er in december doorheen is, betekent het voor reizigers vooral dat ze zelf de dienstregeling in de gaten moeten houden. “Kijk goed in de NS-reisplanner”, raadt Leblanc aan. “Kijk daar goed in, want daar staat altijd in wat de actuele situatie is.”
Uiteindelijk gaat de NS naar ongeveer 10% minder van de dienstregeling die in 2019 werd gereden. “Het is zeker een dieptepunt, dat vinden wij ook niet leuk”, zegt Leblanc. “Het is een beetje alsof je een bakker bent die 150 broden kan verkopen, maar er maar 100 kan bakken door personeelstekort. Je wil er altijd meer maken, en dat geldt ook voor ons.”