Geen verbreding A2: wethouder wil zak met geld uit Den Haag
De stikstofproblematiek, materiaalkosten en een gebrek aan personeel kunnen dan een logische reden zijn om de verbreding van de A2 voorlopig op pauze te zetten, de Bossche wethouder Roy Geers laat zich nog niet zo makkelijk afschepen door verantwoordelijk minister Mark Harbers van infrastructuur en waterstaat. Hij wil dat dat er een tegenprestatie komt vanuit Den Haag.
‘’Het is zeer teleurstellend dat de minister dit besluit heeft genomen’’, zegt wethouder Roy Geers (Rosmalens Belang). ‘’Juist omdat de A2 in 2030 het grootste fileknooppunt van Nederland dreigt te worden.’’ Geers verwacht dan ook een substantieel geld uit Den Haag nu de verbreding van de A2 ‘gepauzeerd’ wordt. Aan welk bedrag Den Bosch denkt wil de wethouder nog niet zeggen.
De snelweg vermijden
De economie blijft naar verwachting de komende jaren wel groeien en dus ook de vervoersbewegingen. Dat extra geld is volgens Geers nodig voor een zogenaamd mobiliteitspakket om de drukte op de weg tegen te gaan. ‘’Daar zitten bijvoorbeeld fietssnelwegen in. Maar ook een beter OV en denk bijvoorbeeld aan een nieuwe fietsenstalling bij het Bossche station’’, aldus de wethouder. ‘Ook De spreiding van werktijden kan daarbij helpen.’’
Joep Kemkens, voorzitter van VNO-NCW Oss is ook teleurgesteld over het uitstel van het werk aan de A2: ‘’Moedeloos is een beetje het gevoel bij ons.’’
Als directeur van het installatiebedrijf Kemkens probeert hij ook al een tijdje de drukte op de snelweg te vermijden. Hij geeft aan dat zijn 800 medewerkers soms eerder beginnen zodat zij voor de file de weg op zijn. Ook worden de monteurs dichterbij huis ingedeeld zodat zij zo min mogelijk kilometers hoeven te maken.
A50
De verbredingsplannen van de A50 gaan vooralsnog wel door. De situatie rondom knooppunt Paalgraven en Ewijk zorgt dagelijks voor een constante stroom aan files. Maar ook hier gaat er voor 2028 geen schop de grond in, dus de regio krijgt er in ieder geval in de komende vijf jaar geen meter asfalt bij.
Dtv Nieuws maakte eerder een reportage over de A50, die vindt u hier.