Nieuwe coronamaatregelen treffen Bossche horeca: ‘Wat kunnen we nog meer doen?’
De horeca in de gemeente Den Bosch krabbelde weer beetje bij beetje op na de forse maatregelen in de eerste coronagolf. Nu de tweede golf over Nederland heen komt, zijn het wederom de horecagelegenheden die hard worden getroffen.
Één van de horecaondernemers die de gevolgen van de maatregelen merkt, is Yorick Roels. Hij is eigenaar van M’EAT Bar&Grill én het naastgelegen Tappunt, in de Minderbroederstraat in Den Bosch en beleefde ondanks de verplichte sluiting van twee en een halve maand, toch een mooie zomer. De maatregelen die dinsdagavond vanaf 18:00 uur van kracht worden en drie weken gelden, gooien nu weer roet in het eten.
“Aankomend weekend zaten we helemaal vol, het weekend erop zaten we bijna vol. We zien nu toch dat door de maatregelen veel mensen cancelen. Ik sta ervan te kijken dat de horeca onder een vergrootglas ligt. Ik denk dat wij als horecaondernemers met man en macht proberen de regelgeving te handhaven. Wat kun je nog meer doen?”
(Tekst gaat door onder de video)
Ook Bernard Kuenen, voorzitter van de Bossche afdeling van Koninklijke Horeca Nederland is teleurgesteld: “Dit is een ontzettende tegenslag voor de positieve weg die we ingeslagen zijn. De impact van deze maatregelen is vele malen groter dan in juni, omdat er een tijdslimiet op zit. Maar nog erger, de drankverstrekkende bedrijven hebben helemaal geen perspectieven. En dat is wel heel erg zuur”, aldus Kuenen, die hoopt dat het aantal bezoekers niet direct afneemt. “Ik wil graag de positiviteit uitstralen om de bezoekers van onze mooie horecagelegenheden in Den Bosch toch welkom te heten. Niet dat er zóveel negatieve publiciteit komt dat de mensen wegblijven.”
Het zou zomaar kunnen dat er nog aanvullende maatregelen gaan komen, zoals het verplicht dragen van mondkapjes. Daar staat Kuenen niet onwelwillend tegenover: “Mondkapjes zijn een heikel punt. Als ik daaraan mee kan werken, dan zou ik de laatste zijn die zegt dat ik dat niet ga doen. Ik heb ze zelf ook al besteld, maar nog niet aan mijn medewerkers gegeven. Ik wil er alles aan doen – en met mij heel veel andere horecaondernemers in Nederland – om weer zo snel mogelijk van de beperkingen af te komen.”