Projectteam A50 presenteert de vijf mogelijke oplossingen voor files
Wie op een doordeweekse dag in de spits over de A50 tussen knooppunt Paalgraven en Ravenstein rijdt, komt bijna altijd in de file terecht. Het projectteam A50 presenteerde dinsdagavond de vijf opties voor de aanpak van de verkeersproblematiek.
De vijf opties richten zich allemaal op verbreding van de snelweg, variërend van twee keer drie banen tot twee vierbaanswegen, op verschillende delen van het traject. "We hopen in 2023 zicht te hebben op een voorkeur. Dat we met zijn allen kunnen concluderen: er is een optie die boven de anderen uitsteekt", zegt Ives van Leth, omgevingsmanager A50.
Dinsdagavond werden de vijf overgebleven opties gepresenteerd. Die richten zich dus op verbreding van de snelweg, maar de dorpsraad Ravenstein ziet meer in een tunnel. "Het is wel duur, maar het brengt veel voor de leefbaarheid en natuur", zegt Ella de Wildt van dorpsraad Ravenstein. Van Leth kijkt daar iets anders tegenaan. "De tunnel is heel duur, significant duurder dan een brug. Dan kom ik toch weer terug op het zorgvuldig uitgeven van maatschappelijk geld. Dan kijken we naar het hergebruiken of het vervangen van de brug. En de impact op de omgeving wordt enorm als er een tunnel komt op deze plek."
Buurtbewoners snappen dat de A50 verbreed moet worden voor de doorstroming, maar plaatsen hierbij ook kanttekeningen. "Ik merk vooral in de nacht behoorlijk wat van het vrachtverkeer", zegt een buurtbewoner. "Als ik een keer vroeg naar Nijmegen ga, sta ik in de file. Dan kan ik aansluiten", aldus een andere meneer. Een mevrouw uit Schaijk spreekt van 'overmatige geluidshinder' van de auto's op de snelweg. “Voor ons gevoel overschrijdt het wel de norm, ook al komt dat niet uit de berekeningen", zegt de mevrouw.