Rechter: ‘gemeente moet maatwerk leveren om overlast motordealer aan te pakken’
De gemeente ’s-Hertogenbosch moet opnieuw serieus gaan kijken naar een bezwaar van omwonenden tegen de overlast die wordt veroorzaakt door de Harley Davidson-dealer aan de Hervensebaan. Dat heeft de rechter bepaald in een zaak die door de omwonenden was aangespannen.
Volgens de rechter moet er in deze zaak ‘maatwerk’ worden geleverd. De gemeente is er in eerste instantie onterecht vanuit gegaan dat het geluid van optrekkende motoren op het terrein van de dealer binnen het zogeheten Activiteitenbesluit past.
Buurtbewoners klagen al sinds de opening van het bedrijf in 2020 over herrie door af- en aan rijdende motoren. Ze verwijten de gemeente vooral dat er niet handhavend wordt opgetreden. Volgens de gemeente handelt het bedrijf volgens het bestemmingsplan en hoeft er dan niet gehandhaafd te worden. Ook zou uit een onderzoek blijken dat de geluidsnormen alleen op een aantal piekmomenten worden overschreden. Het maken van proefritten door klanten zou vallen onder het ‘laden en lossen’.
Geluid binnen de perken
De gemeente gaf onlangs nog aan dat het bedrijf niet als clubhuis mag dienen voor activiteiten en de rechter is het daar mee eens. Het probleem blijft dus het geluid van af- en aan rijdende motoren. Voor wat er buiten het terrein gebeurt, is de dealer niet verantwoordelijk, aldus de rechter. Ze kan hoogstens de klanten vragen om een beetje rustig aan te doen. Op het eigen terrein moeten klanten en personeel het geluid wel binnen de perken houden. De rechter stelt dat het geluid van de optrekkende motoren niet valt onder ‘laden en lossen’ en dus in strijd is met het activiteitenbesluit.
Volgens de rechter zit de oplossing uiteindelijk in het leveren van maatwerk. De rechtbank heeft bepaald dat de gemeente binnen 16 weken een nieuw besluit moet nemen over het bezwaar van de omwonenden, zo mogelijk in overleg met het bedrijf en de omwonenden. Een mogelijke oplossing wordt ook al meegegeven. Zo kunnen klanten en personeel worden verplicht niet te hard op te trekken op het terrein en kunnen proefritten aan de achterzijde van het bedrijf worden gehouden.