Starbucks maakt excuses na wegsturen klant in Bosch filiaal

Auckje Ringoir-Verdonschot uit Best stond raar te kijken toen ze door een medewerker van Starbucks in Den Bosch werd verzocht om te stoppen met borstvoeden in de koffiezaak. Nadat ze een klacht indiende maakte de keten excuses, maar haar zelfvertrouwen heeft een deuk opgelopen.

De jonge moeder ging een dagje winkelen in Den Bosch met haar zoon Julian van 2 jaar en haar pasgeboren dochter Elsa. Bij de Starbucks op het station wilde ze koffie halen en iets eten met haar kinderen. “Mijn dochtertje was echter ook toe aan een voeding, dus ik ben in een hoekje gaan zitten om haar eerst even te voeden”, vertelt ze daags na het incident.

Al snel kwam er een medewerkster naar haar toe. Ze vertelde dat het niet de bedoeling was dat er borstvoeding gegeven werd. ‘Ik snap dat je borstvoeding moet geven, maar niet in dit café’, waren volgens Ringoir-Verdonschot haar exacte woorden.

“Ik wist niet of ik bedroefd of boos moest zijn”, zegt Ringoir-Verdonschot. “Ik voelde me zó kwetsbaar, en ik zag dat we de aandacht hadden getrokken van omstanders, dus ben vertrokken zoals me gevraagd werd." 

 

Ze dient een klacht in via Facebook en per mail. Twee weken later maakt Starbucks excuses. Ook krijgt ze een kaart, bloemen en een knuffel thuisgestuurd.  “Die tegemoetkomingen waren voor mij niet nodig”, zegt Ringoir-Verdonschot. “Ik vond het vooral belangrijk dat het intern opgepakt zou worden.” Want dat is gebeurt volgens Starbucks. Los van de winkel in Den Bosch zou de communicatie over dit thema in alle andere vestigingen aangescherpt zijn. “Met als doel dat dit bij geen enkele moeder in de toekomst voor komt”, aldus de koffieketen in een statement.

Aanstootgevend
Ringior-Verdonschot wil met haar verhaal borstvoeden in het openbaar bespreekbaar maken. “Zien voeden doet voeden. Borstvoeding geven, moet normaler worden. Ook in het openbaar. Ik vind het erg dat borstvoeding geven in de openbare ruimte door sommigen nog als aanstootgevend wordt gezien. Ik hoop dit taboe op deze manier te doorbreken.”

Uit onderzoek van het Voedingscentrum blijkt dat 30 procent van de moeder het niet prettig vindt om borstvoeding te geven in de openbare ruimte. Om duidelijker zichtbaar te maken op welke locaties je als moeder welkom bent om je kind te voeden, heeft het Voedingscentrum het beeldmerk‘Voeden kan hier’ ontwikkeld. Dit kunnen winkeliers op de deur van hun zaak plakken. Starbucks heeft de sticker niet, maar zegt wel tolerant te zijn tegenover klanten die borstvoeding willen geven.

advertentie

Lees ook deze artikelen