advertentie Banner SP Website

Thuiswerken én thuis leren: ‘We worden inmiddels af en toe wel gek van elkaar’

Sinds maart werken Desirée Miedema en Niels Rezelman al thuis. En hun twee kinderen van 5 en 8 zitten sinds half december óók thuis. En dus is het druk aan de keukentafel in Berghem.

Normaal gesproken gaan Robyn Faye (7) en Ilay (5) ‘s ochtends vroeg de deur uit, naar hun school De Fonkeling, even verderop. Maar naar school gaan ziet er sinds de tweede lockdown voor de kinderen heel anders uit. De trap af, ontbijten, en dan aan de slag; aan de keukentafel, waar moeder Desirée zelf ook aan het werk is.

Eerste versus tweede lockdown

“Tijdens die eerste lockdown vonden we het nog wel gezellig dat we allemaal thuiswaren, maar nu is het toch wel allemaal iets zwaarder”, legt Miedema uit. “We worden af en toe wel echt gek van elkaar ja, dat gebeurt wel eens”, lacht de moeder, die naast haar eigen werk ook haar kinderen aan het werk moet houden. Toegepast psycholoog en kindercounselor Lesley Bouman uit Uden begrijpt dit. “Waar ouders tijdens de eerste lockdown veranderingen en plotselinge gebeurtenissen konden opvangen, is dit bij de tweede lockdown een stuk moeilijker.”

Tekst gaat verder onder de video.

Strak schema

Om de keuken zoveel mogelijk op een leslokaal te laten lijken, houdt het hele gezin zich aan een strikt schema. “We houden nu gewoon zoveel mogelijk het schema van school aan. Dat betekent dus om half 9 beginnen, om half 11 pauze, en om half 1 een boterham. En we merken dat de kinderen dit echt fijn vinden. En wij zelf ook, want dat geeft ons ook weer de mogelijkheid om dingen te plannen”, aldus Miedema.

Bouman heeft haar eigen jeugdpraktijk ‘Groen’ aan huis waar ze dagelijks psychosociale begeleiding aan kinderen geeft. Zij ziet ook dat een strak schema helpt bij het thuisonderwijs. “Als je voor kinderen een helder en duidelijk beeld hebt, helpt dat bij een vertrouwd en veilig gevoel, maar zo weten ze ook waar ze aan toe zijn”, aldus de kindercounselor. “Een schema zorgt ook voor minder discussies, dus ik denk dat ze dat op die manier heel goed aanpakken.”

Geen b​evestiging van een juf of meester

Ondanks het strakke schema, is het thuis lesgeven voor moeder Desirée een uitdaging. “Het lastige vind ik, dat ik bij een heleboel dingen die ze op school krijgen, niet precies weet hoe het werkt. Ik heb geen idee hoe ze precies worden beoordeeld of wat hun foutmarge bijvoorbeeld is, dus daardoor wil dan dat het gewoon allemaal goed is. Leesbaar, netjes, zonder fouten”, vertelt ze. “Ik ben denk ik wel een goede juf, maar wel een strenge juf”. Dochter Robyn Faye knikt. “Ze is wel goed, maar wel strenger dan mijn eigen juf.”

Op school krijgen leerlingen vaak complimentjes of bevestiging van een juf of meester. Dat ontbreekt nu. “Samen met de schoolprestaties en de contacten met leeftijdsgenootjes speelt dat een belangrijke rol in een positieve zelfwaardering en dat missen ze nu allemaal”, sluit Bouman af.