Udens College gaat klaslokalen ieder uur luchten: lessen zijn korter
Vanaf maandag worden alle klaslokalen van het Udens College ieder uur gelucht. Ramen gaan een kwartier open om frisse lucht binnen te laten en de kans op coronabesmettingen te verkleinen. Maar, daarvoor worden de lessen ingekort.
De maatregel is alleen van kracht in het zogeheten T-gebouw, waar leerjaar 1 en 2 van het vmbo gevestigd zit. In de zomermaanden stonden ramen en deuren daar al continu open, maar dat wordt steeds lastiger. "Met de wintermaanden op komst moesten we iets anders gaan verzinnen", aldus afdelingsdirecteur Jean-Louis van der Veen.
De oplossing zit dus in het blijven ventileren van de klaslokalen, maar nu zonder leerlingen in de klas. Om leerlingen geen kou te laten vatten, verlaten zij tijdens de luchttijd het lokaal. Dat zal in ieder geval de komende maanden zo blijven.
Tekst gaat verder onder de video.
Gebouw voldoet niet
Het besluit is genomen omdat men op het Udens College merkt dat de kwaliteit van lucht snel afneemt wanneer de ramen gesloten zijn. "Dat zien we door de Co2 meters die in vijf lokalen hangen. Die meten geen Covid-19, maar vertellen je wel wat over de hoeveelheid frisse lucht die er door een lokaal waait", aldus de directeur.
De maatregel zorgt voor minder contact en minder aandacht voor elke individuele leerling.
Hanneke van Riel, docente
Daar komt bij dat het T-gebouw niet voldoet aan de ventilatienormen die staan beschreven in het bouwbesluit. "Daarom stond er voor 2021 al een nieuw ventilatiesysteem op de planning, maar daarvoor is ook geld nodig. Dat krijgen we, onder andere van de gemeente en het Rijk." De andere locaties van het Udens College voldoen aan de normen, daar blijft alles bij het oude

Kortere lessen
Om het luchtkwartier vrij te maken, worden de lessen ingekort. Deze eindigen zeven minuten eerder en beginnen zeven minuten later. Daar is niet elke leerkracht blij mee. Hanneke van Riel, docente Nederlands: "Ik heb er alle begrip voor, maar de maatregel zorgt voor minder contact en minder aandacht voor elke individuele leerling", zegt zij.
"Wij zullen onze lessen zo moeten inrichten dat we genoeg hebben aan een les van 38 minuten. Er wordt een beroep gedaan op onze creativiteit. We willen niet dat leerlingen opdrachten die ze eigenlijk hier moeten doen, naar huis mee krijgen."