Udense politie waarschuwt voor populaire oplichtingstruc
Meerdere ouderen in Uden werden afgelopen week slachtoffer van een oplichtingstruc waarbij een cybercrimineel zich voordoet als bankmedewerker. Deze vorm van oplichting heet bankhelpdeskfraude.
De politie Uden waarschuwt op haar Facebookpagina voor bankhelpdeskfraude. Maar wat houdt dat in? “De oplichter belt met een vals nummer. Door een truc lijkt het in het scherm van uw telefoon alsof uw bank belt. Als een cybercrimineel op deze manier zich voordoet als een bank, noemen we dat bankhelpdeskfraude, ook wel spoofing genoemd”, aldus de politie. “Vervolgens vertelt de nepbankmedewerker dat uw bankrekening gehackt is omdat er verdachte transacties te zien zijn op uw rekening. De oplichter zal er op aandringen om uw geld over te maken naar een ‘kluisrekening’ of ‘veilige rekening’. In werkelijkheid is het een rekening van de oplichter zelf.”
Preventietips
De politie benadrukt dat de bank nooit vraagt om beveiligingscodes, inloggegevens en/of pincodes, een bankpas op te sturen of af te geven of geld over te maken. Twijfelt u of u een oplichter aan de telefoon hebt? “Verbreek de verbinding direct. Zoek zelf het juiste telefoonnummer van de bank. Dan kunt u de bank terugbellen en vragen of het klopt wat u is verteld en wat u werd gevraagd te doen. U kunt ook altijd uw bankkantoor bezoeken en uw ervaring delen.”
Voor meer informatie over bankhelpdeskfraude kunt u kijken op de themawebsite van de politie.