Verdeeldheid over SP-reclamespot: ‘Dit heeft de SP niet nodig’

SP-fracties in Noordoost-Brabant zijn verdeeld over het satirische campagnespotje over PvdA-europarlementariër Frans Timmermans. De Osse fractie is ronduit negatief.

“Wij hebben een goede boodschap, dit heeft de SP helemaal niet nodig”, vindt Marie-Thérèse Janssen, partijprominent in SP-bakermat Oss. Volgens de Bossche fractievoorzitter Bram van Boven is het een ‘fantastische spotje’. Zijn collega in Bernheze, Jan Raaimakers vindt het persoonlijk op het randje. Spencer Zeegers, een van de nestors van de partij en fractievoorzitter in Uden constateert dat smaken verschillen: “Maar ik vind het wel aardig gedaan.”

In het filmpje van de SP is ‘Hans Brusselmans’ te zien. In de spot klinken teksten als ‘Hans wil één Europese superstaat, één groot machtig Brussel dat heerst over Europa’. De ‘Brusselse elite’ moet het bij de SP ontgelden. ‘Brusselmans’ slokt in de video een oranje taart op, verbrandt uitslagen van referenda en is met speelgoedtanks in de weer.

‘Voelt ongemakkelijk’
Volgens Bosschenaar Van Boven toont de video precies de kern van het probleem: “Referenda uitslagen worden genegeerd, steeds meer bevoegdheden komen in Brussel te liggen. Dat is de agenda van die personen (Juncker, Verhofstadt, Timmermans) die alleen maar uit zijn op een grotere EU.”

Marie-Thérèse Janssen ziet het heel anders. “Het filmpje voelt voor mij heel ongemakkelijk. Ik moet volgende week weer samenwerken met de PvdA in de Osse raad en dat gaat prima en dus neem ik er afstand van.” Volgens Janssen wordt dit onderwerp zeker op de partijraad besproken.

‘We waren jarenlang te lief’
Spencer Zeegers vindt het geen probleem dat het spotje alleen maar tegen anderen gericht is en niets zegt over de partij zelf. Volgens de Udenaar weten de kiezers wel dat zijn partij staat voor het tegenovergestelde van wat in het filmpje te zien is.

Jan Raaimakers van de SP in Bernheze vangt diverse signalen op vanuit de achterban, zowel positief als negatief. “Het idee achter het spotje begrijp ik wel. We zijn misschien jarenlang te lief geweest in onze boodschap naar buiten toe. Dat moet misschien maar veranderen. Ik denk persoonlijk ook dat het niet bij dit spotje blijft.”

advertentie

Lees ook deze artikelen