Vertraging voor verbreding A2, wel handtekening gezet onder bestuursovereenkomst
Minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat heeft de plannen om de doorstroming op de A2 tussen knooppunten Deil en Vught te verbeteren bekrachtigd met een handtekening. De eerste kortetermijnmaatregelen worden uitgevoerd tussen 2023 en 2030. De grootschalige verbreding van de snelweg loopt vertraging op.
Het plan bestaat uit een verbreding van de A2, aanpassing van knooppunt Deil en extra bruggen over de Waal en de Maas. De maatregelen tot en met 2025 kosten samen bijna 46 miljoen euro. De betrokken partijen zijn hier al in 2018 mee gestart. Voor de lange termijn is door het ministerie nog eens 830 miljoen euro geserveerd. Het is nog niet duidelijk wanneer de langetermijnplannen uitgewerkt kunnen worden.
Wethouder Roy Geers baalt van de vertraging. "Uiteraard is het teleurstellend dat de plannen voor een grootschalige verbreding van de A2 vertraging oplopen. Daarom is het juist nu extra belangrijk dat we gezamenlijk inzetten op de maatregelen die op korte termijn al het verschil kunnen maken." Hij noemt daarbij het inzetten van incidentcamera's en slimme verkeerslichten, het aantrekkelijker maken van de snelle fietsroute tussen Zaltbommel en Den Bosch en het aantrekkelijker maken van reizen met het openbaar vervoer.
Mijlpaal
Minister Harbers zet graag in op de verbeteringen op de A2. "Het wordt steeds drukker op de weg. Ik vind dat heel Nederland bereikbaar moet blijven, ook met oog op de 900.000 woningen die er in 2030 moeten zijn bijgebouwd. Daarom investeert het kabinet in nieuwe wegen, nieuwe bruggen, verbetering van onze huidige infrastructuur en flinke investeringen in het OV. Het ondertekenen van de bestuursovereenkomst is een belangrijke mijlpaal voor de voortgang van de investeringen op het traject en de betrokken regio."