Vrachtverkeer en hardrijders op de Schotsheuvel in Nuland en nu óók nog een plan voor een fietspad
De Schotsheuvel in Nuland is al jarenlang een doorn in het oog van omwonenden. ‘De laatste straat van Den Bosch’ kampt met vrachtverkeer, er wordt te hard gereden en nu is er ook nog een plan voor een fietspad dat uitkomt op de smalle straat.
Wilma van Vugt woont al veertig jaar aan de Schotsheuvel en ervaart al ruim vijf jaar problemen, onder andere door het langsrazende vracht- en landbouwverkeer. “Als er vrachtwagens langs komen rijden, wordt het helemaal donker in de kamer, zo dicht komen ze er langs. En je hoort altijd het lawaai. De ribbels langs de weg geven ontzettend veel herrie.”
In de straat zelf beleeft Van Vugt door de te brede voertuigen weleens hachelijke momenten: “Als je gaat lopen moet je in de berm springen. Als je fietst probeer je zelf op de weg te blijven, maar dan moet het inhalende verkeer van de weg af."
Ook de snelheid is een grote bron van ergernis. De Schotsheuvel ligt net op de grens van een 30-kilometerzone die overgaat in een 60-kilometerzone en dus trekken bestuurders vaak het gas open zodra ze de straat in rijden. Volgens Van Vugt moet daar verandering in komen: ook op de Schotsheuvel moet 30 kilometer per uur de maximumsnelheid worden.
Roos van der Kallen is op de hoogte van de klachten. Het raadslid van Rosmalens Belang houdt al lange tijd een vinger aan de pols en weet hoe groot de problemen zijn: “De Schotsheuvel is één van de mooiste straten van Nuland. En deze straat is echt helemaal niet geschikt voor vrachtverkeer.”
Nu er ook nog een plan is voor een fietspad, vanuit de nieuwe wijk tegenover de woning van Van Vugt, naar de Schotsheuvel moet leiden, ziet Van Vugt de bui al hangen: “Het is een hele jonge wijk. Dan zijn er kinderen die richting Oss naar de middelbare school moeten. En als ze die op deze straat willen laten uitkomen, kun je helemáál wachten op ongelukken.”
Kortom; veel problemen, weinig actie. Op de vraag waarom de gemeente Den Bosch nog onvoldoende actie heeft ondernomen, antwoordt Van der Kallen veelbetekenend: “Misschien omdat dit de laatste straat van Den Bosch is?”